2012-13 ΕΞΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ 2012-13
ΕΞΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Virga Giuseppina
ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΘΑ ΤΟ ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ:
https://www.youtube.com/watch?v=1FvHt4fZLAM
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Μετά την τέταρτη σταυροφορία (1204μ.Χ.) και την πτώση της Βυζαντινής κυριαρχίας στην περιοχή, η Κρήτη δόθηκε στο Βονιφάτιο το Μομφερρατικό. Αυτός αποφάσισε να την πωλήσει στους Ενετούς για 100 ασημένια μάρκα. Το 1252 οι Ενετοί κατάφεραν να υποτάξουν τους Κρήτες, αλλά το 1263 οι αντίπαλοί τους Γενουάτες, με τοπική υποστήριξη, πολιόρκησαν την πόλη υπό τις διαταγές του Ενρίκο Πεσκατόρε και την κράτησαν ως το 1285, όπου οι Ενετοί επέστρεψαν. Τα Χάνια επελέγησαν να είναι η έδρα του Γενικού Αρμοστή της Κρήτης και άνθησαν, λόγω της θέσης τους, ως εμπορικό κέντρο, αλλά και ως αγροτική περιοχή.
Στην αρχή οι Ενετοί ήταν σκληροί και καταπιεστικοί, αλλά σιγά σιγά οι σχέσεις τους με τους ντόπιους αναθερμάνθηκαν. Η επαφή τους με τη Βενετία βοήθησε στο να αναμειχθούν οι δύο κουλτούρες, χωρίς όμως οι Κρήτες να χάσουν τις ελληνοχριστιανικές τους παραδόσεις. Το όνομα της πόλης άλλαξε σε La Canea και οι βυζαντινές οχυρώσεις ενισχύθηκαν δίνοντας στα Χανιά τη σημερινή τους μορφή. Επίσης, μετά από την άλωση της Κωσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453, αρκετοί ιερείς, μοναχοί, καλλιτέχνες και άνθρωποι των γραμμάτων βρήκαν καταφύγιο στην Κρήτη βοηθώντας στην πολιτιστική ενίσχυση του νησιού. Τα Χανιά, κατά την περίοδο αυτή, περιέχουν μίγμα βυζαντινού, ενετικού και κλασικού ελληνικού πολιτισμού.
ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΜΕΡΟΣ OI ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β' ΤΑΞΗΣ.
ΩΡΑ: ΣΑΒΒΑΤΟ 10-12
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ |
ΚΑΜΑΛΕΔΑΚΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ |
ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ |
ΜΑΥΡΑΚΗΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ |
ΜΕΘΥΜΑΚΗ ΝΑΥΣΙΚΑ |
ΝΙΚΗΦΟΡΑΚΗ ΣΤΕΛΛΑ |
ΠΕΤΡΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ |
ΡΟΥΣΑΚΗ ΝΙΚΟΛΕΤΑ |
TA ΠΡΩΤΑ 5 ΣΑΒΒΑΤΑ TO ΠΡΩΙ ΕΓΙΝΕ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ ΤΕΙΧΗ ΚΑΙ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΛΛΑ ΕΝΕΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ. ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ κ.ΑΝΔΡΙΑΝΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ:
ΕΞΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΑ ΣΟΚΑΚΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΠΟΛΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ:
ΤΟ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ :
Η ΠΥΛΗ ΤΩΝ RENIER:
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων στεγάζεται στο καθολικό της ενετικής μονής του Αγίου Φραγκίσκου. Ως Αρχαιολογικό Μουσείο άρχισε να λειτουργεί το 1963. Η εσωτερική αποκατάστασή του πραγματοποιήθηκε κατά τα έτη 1977 - 1981.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ:
Το ενετικό αναβρυτήριο(συντριβάνι) των Χανίων:
ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ (η οποία είναι στο κτίριο της Μονής των Καπουκίνων μοναχών, οικοδομήθηκε στη σημερινή του μορφή το 1842 και επεκτάθηκε με την προσθήκη μιας πτέρυγας το 1860) :



Πύλη και Προμαχώνας Sabbionara ( Άμμου):







http://www.haniotika-nea.gr/website/pages_img/prod_small_116168_1361182976_GENIKH.jpg" align="left" width="168" height="222" hspace="9">ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ 2ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ξεναγήσεις... α λά Ιταλικά
Από: Δημήτρης Μαριδάκης Δημοσιεύθηκε στις: 18-02-2013 11:21:53
Αν για τους περισσότερους η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας μοιάζει με γρίφο γεμάτο από δύσκολους συντακτικούς κανόνες και άγνωστες λέξεις, για κάποιους άλλους μπορεί να σταθεί αφορμή για να γνωρίσουν καλύτερα την ιστορία του τόπου τους αλλά και να αγαπήσουν περισσότερο την πόλη τους. Ο λόγος για τους μαθητές του τμήματος Ιταλικών του 2ου Γυμνασίου που κάθε Σάββατο πρωί, για πάνω από δύο μήνες, δίνουν ραντεβού για μάθημα με την καθηγήτριά τους, όχι σε κάποια σχολική αίθουσα, αλλά στην παλιά πόλη των Χανίων!
Εκεί υπό την καθοδήγηση αρχαιολόγων και ιστορικών ερευνητών, γνωρίζουν από κοντά τα βενετσιάνικα μνημεία και τους πολιτιστικούς θησαυρούς που 'κρύβονται' εντός των τειχών, εμβαθύνοντας παράλληλα στην ιταλική γλώσσα και κουλτούρα αλλά και την πλούσια ιστορία των Χανίων.
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής δράσης, που έχει τον τίτλο 'Εξερευνώντας τα Βενετσιάνικα Μνημεία της Παλιάς Πόλης' και αποτελεί ένα από πολιτιστικά προγράμματα που υλοποιεί το 2ο Γυμνάσιο Χανίων, τα παιδιά έχουν ήδη πραγματοποιήσει 8 ξεναγήσεις.
Σε μια από αυτές ο αρχαιολόγος και προϊστάμενος του Γραφείου Τειχών Μιχάλης Ανδριανάκης τους μίλησε για την ιστορία της παλιάς πόλης, ενώ τα ίδια τα παιδιά συνέχισαν το μάθημά τους στα γραφικά στενά ανακαλύπτοντας τα αρχιτεκτονικά στοιχεία από την περίοδο της ενετοκρατίας.
Ξεχωριστή θέση στις ξεναγήσεις 'αλά ιταλικά' είχε και η συνάντησή τους με τον Χανιώτη Κωστή Τζωρτζάκη ο οποίος παρουσίασε στα παιδιά περγαμηνές, χάρτες και νομίσματα από την εποχή της ενετοκρατίας -και όχι μόνο- που έχει στη διάθεσή του ως οικογενειακά κειμήλια.
Από τις εκπαιδευτικές συναντήσεις τους δεν θα μπορούσαν να λείπουν βεβαίως το Αρχαιολογικό Μουσείο, η Βυζαντινή Συλλογή και τα Νεώρια, ενώ ένα από τα πιο συναρπαστικά μαθήματά τους ήταν εκείνο που τη σαββατιάτικη ξενάγηση ανέλαβε ο ιστορικός ερευνητής Μανώλης Μανούσακας.
Γεμάτες από εικόνες και αρχειακό υλικό ήταν και οι επισκέψεις τους στη Δημοτική Βιβλιοθήκη αλλά και στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης όπου ο προϊστάμενος Κώστας Φουρναράκης έδειξε, μεταξύ άλλων, στους μαθητές ιστορικά ντοκουμέντα από την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας.
«ΓΛΩΣΣΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ»
'Ψυχή' της πρωτοβουλίας είναι η καθηγήτρια Ιταλικών Giuseppina Virga η οποία, μιλώντας στα 'Χ.Ν.', αναφέρθηκε στο σκεπτικό των Σαββατιάτικων μαθημάτων. «Μου αρέσει πολύ η ιστορία αλλά και τα Χανιά και σκέφτηκα ότι όπως εγώ έχω ανάγκη να διερευνώ την ιστορία της πόλης, θα ήταν ενδιαφέρον να το προτείνω και να το κάνουμε μαζί με τα παιδιά», σημείωσε και πρόσθεσε ότι η ύπαρξη βενετσιάνικων μνημείων προσφέρεται για να συνδυαστεί με το μάθημα της γλώσσας των Ιταλικών.
«Το ότι έχουμε στα Χανιά τόσα βενετσιάνικα μνημεία μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε την κουλτούρα της Ιταλίας αλλά και να μάθουν και να αγαπήσουν τα παιδιά περισσότερο τον τόπο μας. Έτσι τους πρότεινα να κάνουμε ένα τέτοιο ταξίδι στον χρόνο και ανταποκρίθηκαν θετικά όπως και οι γονείς τους. Η ομάδα δέθηκε και δουλεύουμε μαζί σαν μια παρέα», ανέφερε η κα Virga και συμπλήρωσε ότι οι Σαββατιάτικες εξορμήσεις βοήθησαν τα παιδιά να δουν με πιο θετικό μάτι τόσο το μάθημα των ιταλικών όσο και το ίδιο το σχολείο, αφού ανέπτυξαν καλύτερη επικοινωνία και επαφή με τους καθηγητές τους.
Μάλιστα, όπως είπε, ήδη προγραμματίζουν να μετουσιώσουν την εμπειρία τους αυτή σε ένα δίγλωσσο βιβλίο (ελληνικά - ιταλικά) όπου οι μαθητές θα γράψουν για όσα έμαθαν και όσα τους συγκίνησαν. «Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά νομίζω ότι αγαπούν και το σχολείο εκτός από το συγκεκριμένο μάθημα και σκεφτόμαστε από του χρόνου να επεκτείνουμε αυτή τη γνωριμία πέρα από την ιστορία, στη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και γενικότερα τις Τέχνες.
Νομίζω ότι αυτό, ιδίως στον καιρό που ζούμε, είναι πολύ σημαντικό αφού τα παιδιά έχουν ανάγκη από θετικά ερεθίσματα».
ΜΙΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ
Τα ίδια τα παιδιά μιλώντας για την εμπειρία των ξεναγήσεων έκαναν λόγο για μια ξεχωριστή σχολική εμπειρία: «Μου άρεσαν πάρα πολύ οι ξεναγήσεις και ότι μαθαίναμε καινούργια πράγματα για την ιστορία και τα βενετσιάνικα μνημεία των Χανίων. Ήμασταν όλοι μια παρέα που έκανε δημιουργικά πράγματα», σχολίασε η Στέλλα Νικηφοράκη, ενώ η συμμαθήτριά της Ελευθερία Πετράκη δήλωσε εντυπωσιασμένη από τις ξεναγήσεις στην παλιά πόλη.
Από την πλευρά της, η Ναυσικά Μεθυμάκη περιέγραψε τις Σαββατιάτικες συναντήσεις ως από τις πιο όμορφες στιγμές του σχολείου. «Έρχονταν πολλοί καθηγητές μαζί μας και μαθαίναμε διάφορα πράγματα για την ιστορία του τόπου μας. Ηταν πολύ σημαντικές οι συναντήσεις γιατί πιστεύω ότι ήταν το πρώτο βήμα για να αγαπήσουμε τα ιταλικά αλλά και την πόλη μας», σχολίασε η Ναυσικά, ενώ η Πόπη Καμαλεδάκη σημείωσε: «Μου άρεσε ότι βγαίναμε έξω από την τάξη. Περνούσαμε δημιουργικά, ενώ επισκεφθήκαμε μνημεία που ούτε καν ξέραμε ότι υπήρχαν. Μάθαμε για πράγματα που δεν τα ξέρουν ούτε καν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας και παράλληλα εξοικειονόμασταν με τη γλώσσα των ιταλικών».
Ο συμμαθητής τους Στράτος Μαυράκης στάθηκε περισσότερο στο βιωματικό κομμάτι του μαθήματος: «Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι μαθαίνοντας μια ξένη γλώσσα θα κάναμε τόσες βόλτες. Μας δόθηκε η ευκαιρία να μάθουμε για έναν άλλο πολιτισμό αλλά και το πώς ήταν παλιά τα Χανιά. Αυτό που δεν θα ξεχάσω ήταν η ξενάγηση στα τείχη και τους προμαχώνες όπου μάθαμε για την ιστορία των Βενετών, την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους. Φαντάζεστε να περπατούσαμε σε αυτούς τους δρόμους και να μην ξέραμε τι έγινε παλιά;».
«Το σχολείο πρέπει να είναι ανοιχτό στην κοινωνία»
«Είναι σημαντικό τα παιδιά να βγαίνουν έξω από το σχολείο όπως και οι άνθρωποι της πόλης να μπαίνουν μέσα στο σχολείο. Ετσι ονειρευόμαστε την Εκπαίδευση και νομίζω ότι έχουμε παιδιά και συναδέλφους που μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση». Ο διευθυντής του 2ου Γυμνασίου, Χανίων Αντώνης Αθανασάκης ήταν από τους πιο συνεπείς 'μαθητές' των ξεναγήσεων. Γέννημα - θρέμμα της παλιάς πόλης ενθουσιάστηκε από την πρώτη στιγμή από την πρωτοβουλία και την στήριξε.
«Η συγκεκριμένη δράση είναι μια από τις πολλές δράσεις που κάνουμε στο σχολείο φέτος καθώς έχουμε πει με τα παιδιά ότι την κρίση θα την περάσουμε μέσα από τη δημιουργία και την αισιοδοξία. Εχουμε περιβαλλοντικά προγράμματα, έχουμε πολιτιστικά προγράμματα, δημοσιογραφική ομάδα, καθηγητές γαλλικών και γερμανικών -εκτός από ιταλικά και αγγλικά- και όλοι οι συνάδελφοι από τη δική τους πλευρά προσπαθούν με καινοτόμες δράσεις και προγράμματα να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον και να εμπλέξουν σε βιωματικές δράσεις τα παιδιά», ανέφερε ο κ. Αθανασάκης και πρόσθεσε πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα κέρδισε και τα παιδιά και τους γονείς τους, όπως και άλλους καθηγητές οι οποίοι έδιναν συστηματικά το 'παρών' στις ξεναγήσεις. «Οι συναντήσεις αυτές ήταν πολύ ουσιαστικές και ήδη θέσαμε και παραπάνω στόχους. Δηλαδή τα ίδια τα παιδιά θα ετοιμάσουν με ευκαιρία τα 100 χρόνια από την Ένωση, μια Εκθεση που θα αναφέρονται στα Χανιά μέσα από το πέρασμα των αιώνων. Νομίζω ότι όλα αυτά δίνουν μια νέα πνοή στο σχολείο σε ένα πλαίσιο που μας ενδιαφέρει πολύ και το οποίο είναι η εμπλοκή του σχολείου με την πόλη». Καταλήγοντας ο κ. Αθανασάκης ευχαρίστησε για την ανταπόκρισή τους τους κυρίους Μιχάλη Ανδριανάκη, Μανώλη Μανούσακα, Κωστή Τζωρτζάκη, Κωστή Φουρναράκη καθώς και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, το Αρχαιολογικό Μουσείο και τη Βυζαντινή Συλλογή που έδωσαν στα παιδιά την ευκαιρία να ζήσουν ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσης.